Personalet behøver ikke længere at gå rundt med et bundt fysiske nøgler. I stedet har hver medarbejder nu en nøglebrik, der giver adgang til de steder, som medarbejderen har behov for og adgangsrettigheder til. Når en medarbejder har behov for at få adgang til nye områder, er det nemt og hurtigt at lave ændringer i adgangsrettighederne. Der skal bare krydses i systemet, hvilke døre en medarbejders nøglebrik skal kunne åbne, og dette sparer plejehjemmet for en masse ressourcer og omkostninger.
Med monteringen af SMARtair er sikkerheden blevet opgraderet på plejehjemmet, og det er blevet et mere trygt miljø at være i for både beboerne og personalet. Det er Ruben Andersen fra Aabenraa låseteknik, der har installeret systemet hos Plejehjemmet Birkelund. Han fortæller: ”I samme ombæring har de mulighed for at lave en automatlåsning. Dørene kan låse automatisk i visse tidsrum. Så skal personalet ikke gå rundt og tjekke, om dørene er låst om aftenen, og at yderdøre og skydedøre var låst. Så personalet blev mere trygt."
Hvis der har været mistanke om misbrug af adgangen til en dør eller et rum, så kan Hans Ove Meier nu gå ind og tjekke præcis, hvem der har brugt sin brik til at åbne med.
Omkostningerne ved mistede nøgler er nu også meget mindre nu, da de ikke længere skal have en låsesmed ud og omlægge cylinderen. I stedet kan de nu nøjes med at deaktivere den mistede nøglebrik i systemet.
SMARtair er samtidig også blevet installeret på Plejehjemmet Rønshave, der er det andet plejehjem, Hans Ove Meier er teknisk serviceleder for. De to systemer er integreret, så han kan administrere adgangsrettighederne til begge plejehjem fra det samme sted, hvilket betyder, at han sparer meget tid i forhold til tidligere.
De nattevagter, der arbejder på begge plejehjem på skift, kan nu bruge den samme nøglebrik til at få adgang til de steder, de har behov for på begge plejehjem.